Rosa!!!

När vi skulle gå en gång och alla tog på sig jackorna, stod Belle och var stum av beundran. Jag fattade först inte vad det var. Men jo, i en värld där alla vuxna har svarta vinterjackor så kommer jag där med en knallrosa!! Varje flickas önskedröm, i alla fall en sån flicka som gillar prinsessor och rosa.

Och härom dagen läste jag en artikel om färgord och som gick ut på att rosa har vunnit över skär och i viss mån även cerise, och lila har vunnit över purpur och violett. Mormor använde andra ord för en del färger än vad jag gjorde redan för 30 år sen. Vi pratade ju mycket om färger när vi var ute och letade reatyger till mina klänningar. Jag hade faktiskt en rosa klänning som hon kallade skär. Personligt minne känns som mest övertygande beviset.

Vad säger ni för ord om färgerna?

Inga kommentarer: