Nu är det bevisat, jag måste omyndigförklaras

Jag, som aldrig svarar i mobilen om det inte är Mikael, fick förvånansvärt nog ett samtal utanför frissan och för att situationen var så annorlunda råkade jag svara. Hej, är det Anja jag talar med? Ja, om dina uppgifter säger att jag som har det här numret heter Anja, och jag svarade Anja när du ringde, så gör en superdjärv gissning! Men jag svarade bara Ja. Du har deltagit i en tävling om att vinna en iPhone... Vilket jag VERKLIGEN INTE har gjort. Jag vill inte ha Appleprodukter och jag låter inte nån fjantig tävling få min adress och mina telefonnummer så de kan ringa och pracka på mig grejer som ni hoppas att jag ska vara för dum för att tacka nej till. Jag vet nog hur ni opererar. Men jag sa bara Tack, men jag är inte intresserad. Han försökte förklara att de bara ville ge mig en present, Tack, men jag är inte intresserad. Klick. Upprörde mig över att de hade ljugit. Jag har inte tävlat om en iPhone.

Spola framåt några dagar. Jag har fått ett sms där det står att jag har vunnit en iPhone! Inte det gamla vanliga lurendrejeriet, utan ett samarbete mellan Ica och Apple för att sprida deras produkter. Så om jag svarade på 4 frågor om vad jag tycker om Ica, vilket jag gjorde, skulle jag få en telefon i posten. Ringer det några varningsklockorna? Inte ens när jag klickat i svaren om Ica och nästa kommentar var att jag "hade svarat _rätt_ på frågorna", tänker jag på hur otroligt detta är. Men de säger ju att jag redan har vunnit en iPhone och den får de gärna skicka till mig. Jag gav dem ju min fulla adress. Som de hade hittat på Eniro i alla fall.

Till mitt försvar vill jag hävda följande:

1) Jag var nyvaken. Nyvaken var också vad jag var när jag råkade köpa en försäkring en gång. Tydligen är man lika kompetent då som just innan man har somnat, då när man köper grejer, budar på gamla broderier och fler par skor, och skriver vansinniga mail/blogginlägg/meddelanden på Facebook.

2) Jag är lättlurad.

3) Jag är överoptimistisk.

Tyvärr är det en suboptimal kombination för mig, men perfekt för dem. Så om det inte står ett namn på telefonen så ska jag inte svara! Nummer är dåliga. Siffror ska hålla sig i matten och inte komma här och nosa på de interpersonella frågorna.

Men nej, jag vet. Jag är bevisligen nu så fantastiskt korkad att det borde vara lås på mig.

Om nån vill köpa min fina Sony när jag får iPhonen är det bara att säga till. Du får bra pris, du är min kompis. Hejhej.

Inga kommentarer: