Tapetkärlek!

Jag är uppvuxen med att flytta med jämna mellanrum och renovera. Och byta rum med varandra och tapetsera om. Jag har bott i samma beigea tapeter som kom med lägenheten i 9 år nu, tror jag, och det är det längsta nånsin. Jag vill tapetsera om i hela lägenheten. Eller möjligtvis måla om. Sköna hem har en samling färdigbrutna färger i samarbete med Carparol och ni kan inte tro vad jag har för planer.


Den översta bildens nyanser är ljusare än den nedre, men jag har tänkt mig att färgerna ska vara som den övre/ljusare:

KÖK
Grön högst upp till vänster. Vitt bord och dessa stolar. 

Någon liknande gardin, gärna en lampskärm med tyget med ormbunkar från Svenskt tenn. 
Massa stora gröna växter i fönstret

(Den här är annars till och med för prålig för mig.)

HALL
Den lila längst ner till vänster. Den ska passa till en petrolblå dörr och en blommig gardin framför dörren i  mitt favoritmönster:

VARDAGSRUM
Marinblått och vitt är färgerna här. Jag är faktiskt inte säker på vad jag skulle ha för färg här. Är faktiskt inne på vit, men med feta lister, takrosett mm.




SOVRUM
Just nu har vi blått och vitt här också. Men jag älskar att byta känsla med olika påslakan och de är aldrig nånsin enfärgade, så jag är lite bunden av att jag vill kunna ha julrött här plötsligt. Men skulle gärna tänka mig att ha en korta krig färg, eller måla om bara den väggen där det sitter en ljusbrun tapet till marinblått. Vill gärna ha en ny säng, men den vi har är så robust och bra och man ser ju dessutom inte så mycket av sängen när man ligger i den. En gustavianskflirtande vit vore fint.

4 kommentarer:

modren sa...

Oj vad jag förstår dig! Särskilt med vårt äntligen färdigmålade sovrum. Med alla böckerna tillbakaställda i bokhyllan enligt färg. Vi har det så fint hemma nu, jag njuter!
Inga Ralf Lauren-tapeter/färger här utan en grön färg från Rusta, som faktiskt är ursnygg! Grönt är vanskligt, men den här blev bra!
Förnyelse är mitt mantra. Gick alltså i arv. Nio år med samma färger/tapeter måste vara ett nytt rekord.
modren

Anja Olergård sa...

Ett hemskt rekord är det!!!!!

modren sa...

Absolut! Kan du inte önska i nåt sånt där program Sofias änglar etc (dock ej Äntligen hemma) att du får färgsanerat? Pappa och jag är tveksamma till att vi orkar måla/tapetsera mer.
modren

Anja Olergård sa...

Vet inte hur mycket man får bestämma själv, men jag ska helt klart kolla upp det! Bra tips!